A mitjan segle XX, en una Bisbal d’Empordà que tot just deixava enrere les penúries de la postguerra i s’endinsava en un temps de transformacions accelerades, un nen creix a la vora del Daró entre carrers sense asfaltar, cases modestes i una vida comunitària intensa. És des d’aquesta mirada íntima i alhora atenta que es construeix el relat de tota una època.
Des de la vora del Daró és molt més que un llibre de memòries. Nascut a Corçà el 1947 i profundament arrelat a la Bisbal, l’autor articula un recorregut que combina el record personal amb la voluntat d’entendre els grans canvis col·lectius que han modelat la seva ciutat, així com el país, al llarg de seixanta anys.
El volum transita des dels anys durs de l’autarquia –amb el racionament, les restriccions i el pes del franquisme i de l’Església– fins a l’expansió econòmica dels seixanta, la transformació social i cultural de les dècades següents, la transició democràtica i les crisis contemporànies. En aquest trajecte, la Bisbal d’Empordà esdevé un microcosmos que reflecteix fenòmens amplis: la industrialització ceramista, les migracions, l’urbanisme, els canvis de consum o l’obertura política i cultural.
Lluny de limitar-se a la crònica històrica, Cals construeix un mosaic ric en detalls humans: famílies, oficis, carrers, entitats i iniciatives que, sovint al marge del reconeixement oficial, han sostingut la vida col·lectiva.
Pots llegir-ne un fragment, aquí.
Des de la vora del Daró
22,00€
- Títol: Des de la vora del Daró
- Autor: Joan Cals Güell
- Edició: Editorial Gavarres
- Pàgines: 370
- ISBN: 978-84-19292-54-4
- Preu: 22€
- Any de publicació: 2026